„Historia czystych emocji” – tak pisze o sobie Alfa Romeo, włoska marka, której samochody przeszły do legendy. Zupełnie nie dziwi, że dziś czerpie pełnymi garściami z tak imponującej przeszłości. Nowoczesna technologia, połączona z klasycznym designem i osiągnięciami sportowymi na torach całego świata, widoczna jest w każdym nowym samochodzie opuszczającym stajnię Alfy Romeo. Jak twórcy rozwijali swoje koncepcje? Czego dokonali? I czym możemy cieszyć się dziś dzięki nim, wsiadając do Giulii, Mito czy Giulietty?
Ponad 110 lat innowacji
Wszystko zaczęło się w 1906 roku, kiedy Alexandre Darracq zdecydował się z założenie pod Mediolanem firmy motoryzacyjnej. Już po trzech latach zaczęła wyprowadzać na drogi auta marki Darracq, aby zaledwie rok później zbankrutować. Fabrykę pod swe skrzydła wzięła grupa przedsiębiorców, która nadała jej nazwę Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, czyli ALFA. To właśnie wtedy przyszedł na świat model 24 HP, który wyróżniał się na tle innych pojazdów całkiem niezłym przyspieszeniem – nawet do 115 km/h. Kolejnym osiągnięciem było pojawienie się sportowego modelu 40-60 HP, wygrywającego dla Alfy wyścigi na torze w Mugello.
Auta tworzone z pasją
Kilka lat później doszło do kolejnej zmiany, w której uczestniczył późniejszy pomysłodawca do dziś funkcjonującej nazwy – Nicola Romeo. To właśnie on sprawił, że marka stała się rozpoznawalna na całym świecie, głównie za sprawą ciekawych rozwiązań technicznych. W latach 20. auta Alfy Romeo brały udział w licznych wyścigach sportowych, torując sobie tym drogę do sławy. Najciekawszym modelem tego okresu był model P2 posiadający 8-cylindrowy silnik, dzięki któremu udało się dwukrotnie zdobyć Puchar Mistrzostw Świata. W późniejszych latach, m.in. po kolejnej zmianie właściciela (firmę wykupiła w 1933 państwowa organizacja IRI) Alfa Romeo wycofała się z wyścigów, nieoficjalnie zdobywając kolejne wyróżnienia w barwach Ferrari.
Klasyka i innowacyjność
W czasie II wojny światowej przedsiębiorstwo nie zwalniało tempa. Na drogi wyjeżdżały klasyczne dziś modele 158, 6C 2500 czy 1900. Jednak do kanonu samochodów sportowych tego okresu wpisała się Giulietta, której produkcję rozpoczęto w latach 50, a następnie Giulia ciesząca się powodzeniem w latach 60. i 70. Jeszcze później lata świetności zaliczył model Alfa 33, a także sportowy Spider Duetto. Przez ten czas marka nabierała charakterystycznych kształtów. Po przejściu w ręce Fiata w 1986 roku marka mogła skupić się na tworzeniu samochodów, które do dziś spotykamy na drogach: model 156 czy Alfa 147. W 2014 roku Alfa Romeo postanowiła przeprowadzić rewitalizację, dzięki której obecnie możemy cieszyć się ulepszoną wersją Giulii, Giulietty, a także nowym Stelvio czy zadziornym Mito. Modele te, mimo nowoczesnych rozwiązań technicznych i innowacyjnych systemów bezpieczeństwa, stanowią odzwierciedlenie sportowego ducha minionej epoki.
Leave a reply