Kolejne podwyżki cen paliw na stacjach sprawiają, że rośnie liczba polskich kierowców, którzy łaskawym okiem spoglądają na auta z instalacją LPG. I choć wokół autogazu narosło przez lata mnóstwo mitów, trudno zaprzeczyć temu, że jest to najtańsza forma napędzania samochodu. Co ważne, dziś instalację LPG możemy zamontować już w fabryce, co gwarantuje najwyższa jakość wykonania całego układu.
Koniec z awaryjnością
Chyba każdy, kto pamięta lata 90 ma przed oczami widok aut zasilanych LPG, które miały ciągłe problemy z pracą silnika. Charakterystyczna woń wydobywająca się z układu wydechowego, “strzaly” przy próbie przyspieszenia czy brak mocy, to tylko niektóre z uciążliwych elementów, które towarzyszyły eksploatacji auta zasilanego gazem LPG w tamtym czasie. Nie zniechęcało to jednak Polaków do montażu instalacji, bowiem posiadanie takiego dodatku gwarantowało możliwość tankowania rekordowo taniego paliwa.
Nawet w tej chwili, gdy cena gazu jest już znacznie wyższa niż w latach 90, gaz LPG jest o ponad połowę tańszy niż benzyna! Ponadto, do przeszłości należą już problemy z instalacjami. Instalacje gazowe montowane są przez producenta, co nie tylko daje nam gwarancję ich działania, lecz również eliminuje liczne problemy. Nie oszukujmy się – problemem nie jest sam gaz LPG, jak to chcieliby niektórzy przeciwnicy tej formy zasilania, lecz raczej kiepska jakość montażu. Trudno oczekiwać, by przysłowiowy Pan Zdzisio w swoim małym warsztacie w stodole, byl w stanie zamontować dobrej jakości układ zasilania gazem!
Czy nowe auto zniesie LPG?
Często pojawiają się głosy twierdzące, że nowoczesne jednostki napędowe kiepsko współpracują z układami LPG. Jeszcze do niedawna, nie można było zamontować gazu LPG do jednostek pracujących pod maskami aut czeskiego producenta. Te wyjątkowo nowoczesne silniki oparte były o system wtrysku bezpośredniego, który zapewnia nie tylko doskonałe osiągi ale ma również pewne wymagania eksploatacyjne. Jednym z nich jest konieczność chłodzenia wtryskiwaczy w czasie jazdy. Jak sama nazwa sugeruje, chłodzi je benzyna, której w trakcie pracy instalacji gazowej w samochodzie po prostu brakowało.
Na szczęście, opracowany został układ Landi Renzo Omegas, który łączy działanie benzyny oraz gazu LPG. W trakcie pracy silnika na gazie, co jakiś czas do tego układu dotryskiwana jest benzyna, która ma za zadanie chłodzić wtryskiwacze. W efekcie, możemy cieszyć się długą i bezawaryjną eksploatacją auta z LPG. A cena instalacji gazowej? Cóż, przy zakupie nowego auta nie jest to wcale duża kwota, a jeśli planujemy eksploatować samochód przez kilka lat, inwestycja zwróci się bardzo szybko. Samochodowa instalacja montowana przez producenta może być serwisowana w autoryzowanej stacji obsługi, dzięki czemu nie musimy jeździć od jednego serwisu do drugiego. Co więcej, decydując się na takie rozwiązanie, nie tracimy gwarancji, jakby to miało miejsce w przypadku montażu LPG w nieautoryzowanym warsztacie.
Leave a reply