TPMS to angielski skrót od Tyre Pressure Monitoring System (System Monitorowania Ciśnienia w Oponach).
Od Listopada 2014 roku przepisy europejskie nałożyły obowiązek montowania czujników ciśnienia we wszystkich nowych samochodach, aby wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, spadek zużycia paliwa i wolniejsze zużywanie się opon.
Rozporządzenie (WE) tr 661/209 Europejskiego Parlamentu z dnia 13 lipca 2009 r. Warunki zostały określone w wytycznych ECE-R64.
Korzyści ze stosowania czujników TPMS:
Lepsza przyczepność do nawierzchniZoptymalizowane hamowanieOgraniczenie ryzyka aquaplaningu
Optymalizacja oporu toczenia generuje oszczędność paliwa
Stałe ciśnienie ogranicza ryzyko nadmiernego napompowania, a tym samym zużycia opony
Dlaczego należy serwisować bezpośredni system TMPS?
System składa się z elektronicznego czujnika + zużywających się części wentyla. Części wentyla z elektronicznym czujnikiem podlegają zużyciu i muszą być regularnie sprawdzane. W celu uniknięcia korozji lub nieszczelności, Euromaster zaleca sprawdzanie stanu wentyli z elektronicznym czujnikiem przy każdej zmianie opon.
W związku z wprowadzeniem systemów TMPS, czyli wyposażeniem aut w czujniki ciśnienia w kołach, procedura sezonowej zmiany opon staje się bardziej skomplikowana. Dlatego jeśli jeździsz nowym autem, pamiętaj że tradycyjna wymiana opon może oznaczać w tym sezonie dodatkowe koszty i ryzyko uszkodzenia czujnika TPMS przez niewprawnego serwisanta. Bardzo często czujniki TPMS umiejscowione są na feldze wewnątrz koła, co z kolei wymusza modyfikację procedury demontażu opon i montażu opon na feldze, aby uniknąć uszkodzenia czujnika.
Dzięki odpowiednim umiejętnościom i posiadanemu sprzętowi, nasi eksperci Euromaster są odpowiednimi partnerami w zakresie systemu TPMS:
- Diagnostyka (w celu sprawdzenia ciśnienia w oponach i stanu elektronicznych wentyli)
- Montaż / demontaż czujników
- Wymiana zużywających się elementów wentyi z czujnikiem elektronicznym
- Programowanie czujników
- Ponowna kalibracja systemu
Szukaj rekomendowanych serwisów, które stosują dobre praktyki branżowe, mają kompetentnych pracowników oraz zostały przeszkolone w zakresie obsługi kół z czujnikami ciśnienia i dysponują odpowiednim sprzętem diagnostycznym.
Jak sprawdzić, czy mój samochód posiada system TPMS?
- Sprawdź podręcznik serwisowy pojazdu
- Po przekręceniu kluczyka przyjrzyj się kontrolkom na desce rozdzielczej
- Sprawdź datę produkcji pojazdu (czujniki muszą być montowane od Listopada 2014 r.)
Istnieją dwa systemy monitorowania ciśnienia w oponach:
1. Pośredni TPMS
Pośredni system TPMS wykorzystuje system ABS do porównania prędkości obrotowej jednego koła względem pozostałych. W przypadku wykrycia niskiego ciśnienia, na desce rozdzielczej zapali się kontrolka ostrzegawcza.
2. Bezpośredni TPMS
Bezpośredni system TPMS wykorzystuje czujniki elektroniczne w każdym kole w celu pomiaru ciśnienia w oponach, niemal w czasie rzeczywistym. W przypadku wykrycia niskiego ciśnienia na desce rozdzielczej zapali się lampka kontrolna (lub wartość ciśnienia) oraz pozycja opony. Ten system jest ogólnie uważany za bardziej wiarygodny i bezpieczny.
Jak rozpoznać, czy mój system TPMS jest systemem bezpośrednim?Spójrz na koła: wentyle są sztywne i zazwyczaj wykonane ze stopu metalu.Spójrz na deskę rozdzielczą: przewidziana miejsce na wyświetlania danych (pozycja, ciśnienie, temperatura) dla każdego koła.
Leave a reply